Natural

Health Diva

3 grønnsaker det alltid er verdt å spise

  • Publisert 14.05.2015 kl.13:37. Ligger i kategorien: Helse

For mange alternativer i grønnsaksdisken?

Disse gir deg næringsstoffene du trenger.




 Det er en kjent sak at grønnsaker inneholder mange viktige næringsstoffer kroppen vår er avhengig av. Og det er derfor ikke rart at norske helsemyndigheter anbefaler at vi spiser minst tre porsjoner grønnsaker hver dag.


Mange av oss sliter likevel med å få i oss nok frukt og grønt, og ofte kan det være litt vrient å vite hva man skal velge fra grønnsaksdisken.

For dersom du skal ha to-tre varianter i den planlagte middagswoken, eller til laksen, hvaer egentlig best å velge, rent næringsmessig.


Alle er bra på sin måte

 

                      Ifølge Ragnhild Lekven Fimreite, som er autorisert klinisk ernæringsfysiolog på ernæringsfysiolog.no, har de aller fleste grønnsaker noen gode egenskaper ved seg.

? Det er slik at alle grønnsaker er unike på hver sin måte både med tanke på næringsinnhold og smak. Det er derfor variasjon er det beste. 

? Dette er kanskje kjedelig å høre, men det er faktisk det smarteste du kan gjøre for å sikre deg mangfoldet av næringsstoffer og for å ikke gå glipp av sentrale komponenter for blant annet celleoppbygging, muskulatur, blodsirkulasjon og immunforsvar.

                          Alle typer kål




Selv om alle typer grønnsaker er sunne og har sine positive egenskaper, mener Lekven Fimreite likevel at det er noen som utmerker seg ved å være ekstra gunstige for kroppen vår.

? Alle typer kål er helt supre for kroppen. Brokkoli, blomkål, rosenkål og vanlig hodekål. Sistnevnte blir sjelden trukket fram som statusgrønnsak - dette til tross for at de næringsmessig fortjener det.

? Plantene i kålfamilien er gunstig av flere grunner, blant annet med tanke på å forebygge kreft- fortrinnsvis kreft i mage- og tarm kanalen. De inneholder et stort mangfold av fytokjemiske forbindelser og glukosinolater som direkte og indirekte virker forebyggende mot kreft.

I tillegg til å være forebyggende mot kreft, er også de grønne kålvariantene rike på C-vitamin, folat og betakaroten, og har en positiv effekt på tarmsystemet vårt.

? Med andre ord er det en skikkelig booster for immunforsvaret. Kål vil i tillegg bedre forholdene til de gode tarmbakteriene og gjøre at disse trives bedre. 

? Vi vet at gode bakterier i tarmen er viktig ? ikke bare for fordøyelsen, men også i produksjon av vitaminer, signalstoffer og immunforsvar, forteller hun.

 

Masse antioksidanter i rødbeter

I tillegg til kål mener Lekven Fimreite at rødbeter også er noe vi med fordel kan spise



mer av. Disse er nemlig proppfulle av antioksidanter.

? Rødbeter er den mest antioksidantrike rotgrønnsaken vi har. Antioksidanter medvirker blant annet til å forhindre celleskade og hjelper immunforsvaret og reparasjonsmekanismene i kroppen. Disse er det flust av i rødbeter. 

? Fargestoffene fra rødbeter er så intense at man etter noen gode biter kan se antydninger til rødfarge når man tisser. For å få i seg mengder som duger, bør man spise noen biter. Det er veldig godt når de er delt i biter og bakt i ovnen med litt olje og salt ? gjerne sammen med andre grønnsaker, forteller hun.

 

Hun mener også at løk og hvitløk er bør være en del av alles kosthold.

? De svovelholdige forbindelsene vi finner er løk er unike, antibakterielle og kreftforebyggende. Hvitløk tilfører oss det velkjente allicin ? molekylet som gir den sterke lukten og som blir frigitt når hvitløken knuses eller tygges.

Oppsummert: skal du velge deg tre grønnsaker til middagen i dag, gjør du altså lurt i å velge noe fra kålfamilien, løkfamilien og rødbeter! 

Men husk at variasjon er nøkkelen til god helse - noe også klinisk ernæringsfysiolog, Tine Sundfør påpeker.

Spis masse grønnsaker til middag




? Det aller viktigste er at du har en god porsjon grønnsaker. Du bør hvert fall ha 1/3 grønnsaker, om ikke mer, til middag hver dag.

Hun mener også at det er positivt å variere mellom ulike typer grønnsaker siden innholdet av vitaminer og antioksidanter varierer fra grønnsak til grønnsak.

? Studier tyder på at det er viktig å ha et variert inntak for å få de beste helseeffektene. Det er bra å velge grønnsaker med forskjellige farger og inkludere både røde, grønne, gule, hvite, blå og oransje grønnsaker i kostholdet.

Skriv en ny kommentar
Natural Health Diva

Mat, reise og helseblogg med innslag av alt hva det innebærer, fra hverdagsliv, familieliv, helsetips, veganske oppskrifter og naturlige hudpleietips m.m.

myTaste.no

Kategorier

Arkiv

Bloggdesign

hits